fotoklotter

2013-02-13
06:47:38

Jag och Nina, 7 år idag :)
7 år idag. Helt otroligt. Idag var det 7 år sedan NIna klev ur transporten och befann sig på vår gårdsplan. Helt otroligt, känns som igår och som för 100 år sedan. Jag kan ännu minnas annonsen från bukefalos där hon såg brunare ut (inte så mörk alltså). Jag som inte ens ville ha en "tråkig" brun häst. Helst en med lite färger, en skäck, eller iaf en skimmel om inte annat. Men så dök hennes anons upp och det var henne vi skulle kolla på. När man köper häst ska man ju gärna kolla på flera men jag hade bara vart och tittat på en innan som jag inte ens provred. Men redan när jag såg Nina ridas i paddocken av sin förra ägare så var jag helt förtjust i henne. Det var 1-2 dm snö och hon reds på ett skarpt bett, och det fanns en sådan energi till att arbeta i henne. När jag själv red så var jag helt fast. Det var bara henne jag skulle ha. Men skulle jag verkligen ha en travare tyckte många? Jag skulle ju kunna tävla i hoppning och dressyr. Men vi åkte iväg och provhoppade henne i ett ridhus en gång till. Vi hoppade nog en 90 cm och hon bockade av mig en av gångerna efter hindret, men det var bara henne jag skulle ha. 
En del säger att man tröttnar på allt jobb med att ha häst, och jo, jag har ibland var sjuk av trött på allt jobb, men inte på jobbet med Nina. För det finns ingen häst som henne. En häst som lika gärna går ett dressyrpass som att galoppera på småvägar runt träden i skogen. Eller som älskar så mycket när hon har publik på en hopptävling eller som tar i för allt hon är värd när det väntas tolkning. Efter 7 år har hon blivit lite lugnare, inte lika hoppetossig. Trodde jag, tills jag skulle rida hem henne i somras från bete i ösregn. Var som att sitta på en stålfjäder som hoppade överallt av glädjeskutt.
Och om hon kan hoppa? Vi har tränat banor upp til 120 cm och hon har löshoppat 140 cm. När vi vann en tävling för några år sedan var det inte många som trodde de skulle bli slagna av ett varmblod, men tji fick det, för Nina kan svänga :) Så jodå, hon kan hoppa. För hon hoppar på glädje. Älskade lilla häst, 7 år i mitt liv idag <3 :)
 
 
Nina och Svarten släpps på bete, Nina tar täten.
 
 
Hopptävling på Nääs för ca 3 år sedan
 
 
Tecknat av
 
 
Bohuscupen på Säve för ca 4 år sedan.
 
 
NIna har även ställt upp som speakerhäst på Kongahllas årliga tornerspel 2 år.
 
 
Ute och hoppar 120 cm i paddocken
 
 
Firar Jul, utslädd till Rudolph.
 
 
Jag och Nina kom 5:a och Therese och Mondeo kom 6:a i Brämhult.
 
 
Lycka i somras.
 
 
<3
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: