fotoklotter

2013-04-18
12:11:16

Från olycka till lycka
Ibland så händer tråkiga och jobbiga saker, men om du bara väntar en vecka, en månad eller ett år så kanske du ser att den tråkiga händelen förhoppningsvis har stärkt dig men också kanske var något av det bästa som kunde hända dig.
 
 
 

2013-04-16
11:50:47

Varför ska man ha bid i skolan
För ett par veckor sedan skrev jag en inlämning i skolan angående varför man ska ha bild i skolan, kursen är nu färdig och betygsatt och jag känner att jag nu kan lägga upp artikeln här för de som vill läsa min tanke runt ämnet bild i skolan. Ni får jättegärna kommentera eller komma med åsikter att diskutera angående detta.
Ha en trevlig läsning :)
 
 

Uppgift 3 L610G – Varför ska man ha bild i skolan?

När jag sökte till lärarprogrammet stod jag med ena benet på idrott och hälsa och det andra på bild. Idrottsintresset är något som för mig har utvecklat med åren och jag gillar att hela tiden att vara i rörelse. MEN, det finns en sak som jag haft med mig både genom arv och intresse. Ända sedan jag öppnade ögon och såg världen, har jag tänkt i bilder, i färger som överträffar varandra och jag kan när jag vill teckna upp bilder i huvudet när jag ser något framför mig. Jag som är rätt rastlös kan sitta i timmar och helt glömma tid och rum när jag sitter med pennan och låter den glida fram över pappret. Det finns få saker så spännande som ett vitt ark, där finns allt och inget. Alla möjligheter som bara vill välla fram och få plats på detta enda ark. Jag kan teckna men har fått jobba och vågade inte visa upp något förrän i vuxen ålder men när jag väl gjorde det fick jag oväntat beröm och mitt självförtroende stärktes. Detta visade mig hur viktigt det är att bildämnet får vara kvar som ett obligatoriskt ämne i skolan.

Många ser idag lite grann ner på ämnet bild, att det är endast ett komplement till de andra ämnena eller ett ”belöningsämne”, och jovisst kan det fylla upp båda dessa funktioner.  Genom att det i bilden går att lära sig de olika programmen med bild- och fotohantering på bildlektionerna som man sedan har nytta av i de andra ämnena. Det finns även ett antal appar till iPhone och iPaden som kombinerar bilden och flera andra ämnen på samma gång. Bilden som tillhör de estetiska ämnena håller även vår andra hjärnhalva aktiv, men det jag vill visa är att ämnet bild kan vara så mycket mer.

I bild finns det inga uppdelningar i grupper för de som är snabba eller långsamma, här tillåts alla att ta den tid på sig som de behöver för sitt arbete, så länge de får uttryck för sin kreativitet. Jag vill i min undervisning få barn att inse att alla kan hitta ett personligt sätt att uttrycka sina känslor, tankar och funderingar, det är bara att testa sig fram. Jag vill ge dem möjlighet att prova på olika sätt så som att jobba med lera, fotande, ritplattor, filmning och olika sorters tecknar- och målartekniker. Genom att ge dem möjlighet att prova på olika uttryckssätt och visa dem hur de kan använda de för att sedan låta dem hitta sitt eget sätt tror jag att de kan finna sin talang och växa som människor och bygga upp ett bättre självförtroende, något som lätt kan sprida sig till de andra ämnena.

När vi skapar bygger vi på vår fantasi som baserar sig på vår verklighet, detta gör att vi förhoppningsvis kan genom barnens skapande kan få en möjlighet att se om ett barn har problem på något sätt, något som kan vara svårt att uttrycka sig verbalt.

Under bildtimmarna brukar många kunna gå in för sina arbeten vilket ger möjlighet till extratid för de med koncentrationssvårigheter som behöver mer stöd. Även för den med dyslexi kan bilden bli ett avkopplande andrum och bildtimmen fyller i och med detta även en terapeutisk funktion.

Idag sker mycket av vår kommunikation genom bilder och har därmed gett världen ett nytt språk – bildkommunikation. Detta är ett språk som behöver läras som vilket som helst. Bilder kan ge människor insikt, men vi behöver lära oss hur vi ska tolka det för att förstå det. Då allt fler kommunicerar med varandra från allt yngre åldrar genom nätet, med hjälp av bilder på sidor som facebook, bilddagboken, instagram och bloggar är det viktigt att de lär sig hur och vad de sänder ut för budskap med sina bilder. På samma sätt är det viktigt att de lär sig hur de kan ställa sig kritiska till andras bilder samt olika reklambilder, att allting inte är alltid vare sig verkligt eller äkta.

Avslutningsvis ska jag citera ekonomianalytikern Richard Florida; ”tillgången till kreativa människor är för dagens näringsliv vad tillgång till kol och järn var för stålindustrin”.  Denna kreativa sida har vi möjlighet att hitta om vi tar en titt i kursplanen för bildämnet; ”Undervisningen skall utveckla lust, kreativitet och en skapande förmåga och en allmänbildning inom bildområdet.” Med hjälp av lärare som brinner för sitt ämne och sina elever finns det möjlighet att utveckla eleverna till eftertraktade kreativa personer med gott självförtroende och med vetskap om var tyngden i deras kreativa sida ligger.